مهماننوازی مردم؛ برند گردشگری آذربایجان غربی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: مهمان نوازی مردم استان یکی از برندهای عمده گردشگری است. حسین امامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجانغربی گفت: مهمان نوازی مردم استان یک سرمایه خدادای و یکی از ویژگیهای عمده جذب گردشگر است؛ امیدواریم روحیه مهماننوازی در میان مردم، بیش از پیش گسترش پیدا کند تا شاهد جذب توریست بیشتری در استان باشیم. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجانغربی با بیان اینکه سالانه به طور متوسط 500 هزار نفر گردشگر، از مرزهای کشور مثل بازرگان، سرو، رازی، پل دشت و تبرچین وارد استان میشوند، تصریح کرد: در آینده شناسنامه مجموعههای تاریخی استان به زبان انگلیسی تهیه و در مرزهای ورودی در اختیار مسافران قرار داده میشود تا شاهد افزایش جذب گردشگر در استان باشیم. امامی با اشاره به اینکه با رشد امکانات اقامتی و تختهای اقامتی شاهد افزایش جذب توریستهای داخلی و خارجی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: استان در فصل اوج مسافرتها، ایام تابستان و نوروز برای پذیرایی از مسافران مشکلی نداشته ولی برنامهریزی برای ورود گردشگران خارجی در بلند مدت در دستور کار سازمان قرار گرفته است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: خوشبختانه مدتی است هتلهای متعددی در استان ایجاد شده که امیدواریم با ایجاد مکانهای اقامتی مناسب شاهد برگزاری نمایشگاهها، جشنوارهها، همایشها و جذب گردشگر در سطح استان باشیم. وی با بیان اینکه گردشگری به صورت یک سیستم به هم پیوسته بوده و نیاز گردشگر نیاز فرابخشی است، افزود: مسافران نیازمند امکاناتی هستند که بخشی را سازمان گردشگری و میراث فرهنگی فراهم میکند و بخشی را سایر دستگاهها ارائه میدهند که خوشبختانه دستگاههای مختلفی در ستاد اجرایی خدمات سفر حضور دارند که با هماهنگی خوبی که در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد، تلاش بر این است که نیازهای کل مسافران برطرف شود. معاون گردشگری در رابطه با وضعیت گردشگری سلامت در استان گفت: کتابچه گردشگری سلامت استان تهیه شده و این کتاب در آینده به زبانهای انگلیسی، کردی، استانبولی و آذری ترجمه میشود. وی با بیان اینکه با هماهنگی علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی، مجوز فعالیت جهت برگزاری تورهای سلامت از کشورهای همجوار به تعدادی از دفاتر خدمات گردشگری داده میشود، گفت: با تعدادی از بیمارستانها از جمله بیمارستانهای شفا، امام رضا(ع)، امام خمینی (ره)، آذربایجان و صولت هماهنگیهای لازم جهت ورود گردشگران سلامت صورت گرفته است. وی با بیان اینکه گردشگری سلامت میتواند یکی از بخش های فعال و درآمدزا برای استان باشد، افزود: در سال جاری به همت مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان و با عنایت استاندار و مدیریت سازمان برنامه ریزی، اعتبارات مناسبی جهت تبلیغات، بازاریابی و معرفی جاذبهها در اختیار اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته است. امامی اظهار کرد: یکی از مهمترین فعالیتهای سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، معرفی جاذبههای گردشگری استان و ایجاد شرایط مناسب جهت تبلیغات و بازاریابی برای جاذبههای گردشگری استان است که در این زمینه در چند ماه گذشته، هشت برنامه 15 دقیقهای برای معرفی جاذبههای گردشگری، تولید و از طریق صدا و سیمای استان پخش شده است. وی از چاپ کتابهایی در خصوص معرفی جاذبههای گردشگری استان خبر داد و افزود: کتابهایی پیرامون گردشگری سلامت، کتابچه زائر و زیارت، کتابچه راهیان نور، کتابچه دانههای بهشتی و کتابچههای مخصوص مردم شناسی و صنایع دستی تهیه و در اختیار علاقمندان، گردشگران و مسافران استانی قرار گرفته است. وی از برگزاری مسابقه عکاسی جهت معرفی جاذبههای گردشگری استان در اردیبهشت ماه سال آتی در ارومیه خبر داد و افزود: جشنواره برف و اسکی برای دومین سال با هماهنگی سازمان ورزش و جوانان در منطقه پیست اسکی خوشاکو برگزار و زمینه تفریح زمستانی گردشگران ایجاد خواهد شد.